חומ"ס (חומרים מסוכנים)
חומ"ס – חומרים מסוכנים הם מוצקים, נוזלים או גזים אשר עלולים לפגוע באופן חמור בסביבה או באדם, ועל כן, בישראל ובכלל בעולם, ישנן תקנות וחוקים ברורים ומוסדרים בכדי למנוע אסונות ונזקים.
שינוע חומרים מסוכנים (חומ"ס) כולל בתוכו לא רק את הליך השינוע, אלא גם את תהליכי ההכנה במפעלים והתייחסות לאריזות ולכלי קיבול בהם הם מובלים, וכמובן, התייחסות ייחודית לאופן השינוע, באוויר, בים וביבשה.
קבוצות הסיווג לחומרים מסוכנים עפ"י המלצות האו"ם:
- חומרים מחמצנים.
- חומרים רדיואקטיביים.
- חומרים רעליים ומדבקים
- חומרים מאכלים – קורוזיביים.
- גזים.
- נוזלים דליקים.
- מוצרים דליקים.
*בשנים האחרונות עם הגדרת הסוללות כחומ"ס , מטענים רבים שבעבר הוגדרו כמטענים כלליים, מוגדרים כעת חומ"ס בדרגות שונות.
שינוע באמצעות משאיות-הובלה יבשתית
על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה בנושא חומרים מסוכנים, חברות ההובלה מחויבות להציב שילוט ובו מצוין כי רכב זה מוביל חומרים מסוכנים, באיזה חומר מדובר ולאיזו קבוצת רעלים הוא משויך. הסיבה לכך היא שבמקרים בהם יוזעקו כוחות ההצלה, השלט יבהיר באיזה חומר מדובר ובהתאם לכך יינקטו הפעולות המתאימות.
את השלטים מציבים בחלק האחורי של הרכב וגם בחלק הקדמי, כך שכל מי שנוסע לצידו של הרכב יראה את השלט בבירור.
בנוסף, יש מגבלות הנוגעות לזמני הנסיעה והחנייה.
רכב המוביל חומ"ס מחיוב ברישיון ייחודי של משרד התחבורה אשר מצורף לרישיון הרכב הרגיל.
גם הנהג צריך להיות בעל היתר להובלת חומ"ס אשר מתקבל רק לאחר קורס ייעודי. ההיתר ניתן לשנתיים, ובכדי לחדשו על הנהג לעבור קורס רענון.
שינוע באמצעות הובלה אווירית
הסמכות הבין לאומית לקביעת חוקים ותקנים בנושא שינוע אווירי של חומרים מסוכנים היא של האו"ם. הנהלים נקבעו ע"י יאטה – ארגון חברות התעופה הבינלאומי, והוא הגוף שמסווג את הפעולות שיש לבצע בעת הובלת חומרים מסוכנים באוויר. אף על פי כן, יש חברות תעופה שנוהגות להוסיף דרישות משלהן בנוסף לדרישות הללו.
*במקרים בהם מדובר בחומרים רדיואקטיביים, הוועדה שאחראית על כך היא הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית.
שינוע באמצעות הובלה ימית
גם בנושא השילוח הימי של חומרים מסוכנים, קיימים כללים ותקנות עפ"י הקוד הימי הבינלאומי לחומרים מסוכנים, IMDG, שמטרתם למנוע זיהום ימי ובכדי לשמור על בטיחותם של צוות הנמל והאונייה.
בהתאם לקוד, על המכולה ובה החומרים, יש להציב שילוט בינלאומי בכמה מיקומים.
כמו כן להוסיף את כל הסימונים הנדרשים, ליצור הפרדה מוחלטת בין מכולה זו למכולות אחרות, ולבצע תיוג ורישום מדויק לגבי סוגם של החומרים המסוכנים.
הקוד הבינלאומי מתחיל באותיות UN ואחריהן ספרות המעידות על סוג החומר.
על היצואן לארוז את החומרים בהתאם לכללים הקובעים את סוג האריזה בהתאם לחומר.
כללי בטיחות השינוע הימי מתייחסים גם לרמת הטמפרטורה המותאמת לכל סוג של חומר מסוכן, כיוון שחומרים אלו צריכים להישמר בטמפרטורה נמוכה, בכדי שלא תיווצר ראקציה מסוכנת.
קיימות מכולות ייעודיות לבקרת טמפרטורה הכוללות מערכות קירור ווסת טמפרטורה הפועל לכל אורך ההפלגה ומתריע באם יש חריגה.